TomTom groeit door opdrachten in auto-industrie

TomTom, de bekende navigatiedienstverlener met hoofdkantoor in Amsterdam, heeft vorig jaar een verdere groei doorgemaakt. Dit was voornamelijk te danken aan de toegenomen vraag vanuit de auto-industrie. Door de stijgende autoverkoop en hogere productie van autofabrikanten die gebruik maken van TomToms kaarten en navigatiediensten, kon het bedrijf zijn omzet verhogen naar bijna 585 miljoen euro.

Een groot deel van TomToms inkomsten komt nu uit het verkopen van kaarttechnologie aan autoconcerns zoals Volkswagen, Renault, Hyundai en Peugeot. Deze fabrikanten integreren deze kaarten in de infotainmentsystemen van hun voertuigen. De omzet die gerelateerd is aan werk voor de auto-industrie steeg met maar liefst 32 procent en vertegenwoordigt nu meer dan de helft van alle inkomsten.

Aan de andere kant daalde de verkoop van navigatieapparaten aan consumenten met 6 procent. Dit segment is al jarenlang aan het krimpen omdat steeds minder mensen losse navigatieapparaten gebruiken.

Ondanks deze positieve ontwikkelingen leed TomTom nog steeds een nettoverlies, maar dit was aanzienlijk kleiner dan het voorgaande jaar. Het bedrijf rapporteerde een nettoverlies van 21 miljoen euro, in vergelijking met bijna 103 miljoen euro het jaar ervoor.

TomTom is vorig jaar gegroeid door meer werk vanuit de auto-industrie, met een omzetstijging van bijna 10% naar 585 miljoen euro. De verkoop van navigatieapparaten aan consumenten daalde echter met 6%, maar het nettoverlies werd wel flink verkleind naar 21 miljoen euro.